Bilo kako bilo, crkva je lijepa; jedan od onih klasičnih gotičkih ambijenata u kojima ostajemo bez daha zbog vještine građenja i načina na koji se manipuliralo svjetlom, precizno ga vodeći do određenih točaka u prostoru koje bi naizgled iznenadno bivale okupane svjetlošću, pokazujući dotad skrivene detalje. U crkvu smo ujurili u neko međudoba, neposredno prije nego je započela demonstracija astronomskog sata koji stoljećima u isto doba otkucava vrijeme. Njegove se lijepo izrađene, pozlaćene figure smjenjuju zavisno od dana, mjeseca, godine, sata, njegove četvrti i tko zna čega sve ne. S vrha sata, oko pola jedan, pijevac pomiče repom i nekim mehaničkim kliktajem najavljuje kratki performans. Negdje pri vrhu ove nesvakidašnje sprave uokolo figure Isusa prolaze apostoli; u donjem registru Jupiter na kolima idućeg je dana bio smijenjen Venerom čija kola vuče, ako se dobro sjećam, par labudova. Astrološki znak riba na velikom kotaču bio je u najvišoj poziciji, no nisam sigurna da mi je jasno što bi to moglo značiti. Jedino lik smrti, smješten u osi s Isusom, neumorno svakih četvrt sata otkucava vrijeme. I tako od 16. stoljeća sve do danas.
Na putovanjima ne propuštam posjetiti srednjovjekovne crkve. Francuska i Njemačka, ali i mnoge druge zemlje, prepune su sjajnih primjera; to su kompendiji svakojakih umijeća čiji je cilj bio pokazati ljudsku neznantnost na zemlji. Voljela sam osjećaj tišine i posvećenosti koju su ta mjesta u meni pobuđivala. No već dulje vrijeme doživljavam ih tek kao arhitektonsku činjenicu, kao potvrdu umješnosti graditelja i dekoratera čija suradnja, ponekad razvučena tijekom stoljeća, u konačnici rezultira izvanrednim ambijentom. I ništa više osim toga. Uz astronomski sat znameniti je Anđeoski stup, isklesan od ružičastog kamena. Uokolo njega nekoliko je anđeoskih likova, širokih, rasvjetljenih lica nastalih još u 13. stoljeću. Njihova tijela i način klesanja učinili su mi se kasnijima, kao da najavljuju renesansu, ali prevarila sam se. Što mogu; video, fotografije i suvremena arhitektura očito su komprimirali protekla razdoblja na čije nijanse više nisam dovoljno osjetljiva.
Ivar na početku Redovničke ulice skače na stup; nakon svega par trenutaka igru prihvaća i nečije mlađe dijete. Sreća na njihovim licima je za pamtiti, kao i Nenad s telefonom u ruci. Oko nas nezanimljivi, no ljubazni ljudi. Osjećamo se dobro, i nekako sve protječe u miru, bez suviše iznenađenja. Grad je uredan, povijesne četvrti uređene, ali uz zadržavanje patine. Imam dojam predaha, no između čega? Berlinska je priča roman u nastavku; isprekidano tkivo teksta koji dopisujem i razmjenjujem. Iskustva su slična, prostori istodobno sve zgusnutiji i sve širi. Ne mogu se odlučiti kakvi su. Možda je to i dobro. Nema potrebe za konačnim stavom, za stavljanjem točke. Ona ionako dolazi, neminovno poput udaraca malim batom na zvono vremena.