22 prosinca 2009

Spaziergangs

Već nekoliko dana nema moje svrake, ni njezinog partnera. Velika količina snijega stvorila je sloj po kojem se ne mogu igrati, hodati na onaj svoj smiješan način, pogledavajući jednim okom što radim. Svo vrijeme poštivala sam njihov mir, čekala nekoliko tjedana da se priviknu na moje povremeno kretanje. Kad su mi dozvolile da ih fotografiram, bilo je to samo nakratko, vjerojatno u želji da ostanu negdje zabilježene. Ne znam hoću li ih vidjeti prije nego odem. Pričala sam s Christine o njima, dok smo u nedjelju šetali šumom do Marientrosta. Putem smo naišli na djetlića koji je kljunom davao ritam našem kretanju, malena sjenica podsjetila me na želju da im doma uredim neku kućicu u kojoj bi se mogle skloniti od kiše, snijega, mačaka.
Šetnje. Po snijegu, suncu, gradovima, šumi. Mnogi koraci ublažuju posljedice dugotrajnog sjedenja i pisanja, dok oči žude za odmorom. U Beču sam možda prvi puta doživjela snijeg, bilo je hladno, vjetrovito, i lijepo. Volim tu tišinu, smanjen promet koji omogućava nesmetano prelaženje nekog od Ringova na mjestima, gdje to inače nije dozvoljeno. Konjima je griva bila pokrivena snijegom, a kočije u kojima se klatare turisti zatvorene. Prolazim dobro znanim ulicama, obilazim mjesta koja me više ne iznenađuju, no u kojima uvijek pronalazim nešto zanimljivo. Obilazim Zoe Leonard u vjerojatno najljepšem dijelu MUMOKa, najdonjoj etaži vrlo visokih zidova u čijim se velikim prostorijama njezini relativno mali crnobijeli formati sasvim dobro snalaze. I na drugim mjestima ne moram se provlačiti među ljudima, ovi dani namijenjeni su nekoj drugoj vrsti druženja. Odlazim u Le Cru, iako nisam veliki ljubitelj "samovanja" u lokalima. Parovi, neke Ruskinje nakon shoppinga, slušam razgovore i razmišljam kad sam u Beču vidjela miješani par. Ostatak društva formalno se trudi; zanima me što zapravo misle.
Količina viđenog, pročitanog i napisanog je zadovoljavajuća, pa i više od toga. Osjećam se kao da sam prošla kroz neku fazu čišćenja, udaljavanja od onog svakodnevnog što mi često uzima dah, odvlači od posla, dodatno stvara umor. Kroz ekran računala do mene dopiru vijesti za koje nastojim da me ne opterećuju; nemoćna sam promijeniti svijet, ionako, mijenjam sebe, donosim neke odluke o (ne)važnosti pojedinih situacija koje želim udaljiti od sebe, svoje svakodnevice, svog (prividnog) mira. Zrak je u Beču svjež. Iako pogled zbog snijega ne dopire daleko, uživam u onome što vidim. Privid raskoši moćno je sredstvo za poboljšanje raspoloženja, pa iako oko mene tisuće turista tumaraju s tko zna kojom svrhom, ne dam se smesti; fotografiram te malene lampice koje u slapovima vise po ulicama, proučavam različitu dekoraciju koja se mijenja u svakoj ulici i jedino što nedostaje miris je nečega što povezujem s ovim razdobljem.
U šetnji do Marientrosta do mene dopire željeni miris - borovina se provlači kroz šumu sve do utabane staze kojom žustro hodamo, ne samo zbog velike hladnoće. Kasnije, u njihovom stanu, promatram fotografije po zidovima, biblioteku podijeljenu na dva dijela - Christinin i Manfredov. U kuhinji je grijanje slabo, i sve mi je hladnije, a njihov odnos na neki me način podsjeća na Irenu i Benna. Pitam se, je li ruka zacijelila?
Ponekad mi se čini kao da stojim u središtu neke ploče koja se vrlo polako okreće, a i sama se oko sebe s vremena na vrijeme zavrtim. Promatram ljude koje znam, izmjenjujem s njima neke stvari, oprezno, na kapaljku; nemam više snage za odnose, pripovijesti, očekivanja. Nastojim što više zadržati za sebe, ono što ne treba do njih doći ostaje u mojim bilježnicama; ni sama više ne čitam stvari koje sam u njih zapisala.
Neka stoje, traju, nije trenutno važno. Promatram kako je lijepo kasno popodnevno svjetlo koje prolazi kroz rešetkasti prozor stvarajući osobit efekt na baroknoj fresci. Oči nekog prikazanog lika usmjeravaju pogled prema meni. Ili sam samo umorna? Vjerojatno je vrijeme da se vratim. Iako, željela bih još jednom vidjeti svrake.